דף הבית >> שכונות >> שכונת מחנה יהודה

שכונת מחנה יהודה

נמצאת מצפון לשוק מחנה יהודה מהעבר השני של רחוב יפו בין הרחובות נבון, יוסף בן מתיתיהו ודוד ילין.
קדמה להקמת השכונה מודעה של יוסף נבון שפורסמה בעיתון החבצלת בשנת 1882 (גל' 26) שבה הוא מודיע שהוא שיש לו קרקע שהוא מוכן לתיתה בחינם לחמישים משפחות בתנאי שיתחילו לבנות תוך חצי שנה, ואם לא יבנו ישלמו לו עבורה 300 גרוש והקרקע תעבור לרשותם.  אף אחד לא ענה על מודעה זו.
כעבור 5 שנים התארגנה קבוצה שכללה את הבנקאי הפרוטסטנטי יוהנס פרוטיגר, יוסף נבון ביי ושלום קונסטרום (בלכר – הפחח) שכולם היו קשורים בבנק של פרוטיגר.  הם הציעו שעל הקונה לשלם את מחיר הקרקע תחילה (25 נפוליונים) ואת שאר הכסף (150 נפוליונים) ישלמו תוך 15 שנה, 10 נפוליונים לשנה.  על הצעה זו רבו הקופצים וככל הבתים נמכרו במהירות.
השכונה נקראה מחנה יהודה על שמו של יהודה נבון – אחיו של יוסף נבון שנפטר בגיל צעיר.
בכל דירה היו שני חדרים שמהאחד נכנסו לשני .
בין בעלי הבתים היו גם: הרב רפאל מאיר פאניז'אל – הראשון לציון, אליהו נבון ובנו יוסף, בעל החבצלת ישראל דב פרומקין, מנהל מוסדות למל אפרים כהן, המדפיס ישחק גושצינני ושלום קונסטרום.
בשנת 1891 הגיעו לירושלים פליטים מרוסיה בגלל פרעות שהתחוללו שם.  במסגרת המאמצים לעזור לפליטים אלה  שהיו מעורבים בהם יהודים ונוצרים וגם הוקמה באנגליה חברה בשם:
"החברה להצלת היהודים הנרדפים" פנה שליח החברה לשלום קונסטרום לבקשת עזרה .  שלום קונטרום נרתם לענין ופתח בביתו בשכונת מחנה יהודה בית תמחוי בימים שני וחמישי כאשר הוא אשתו וביתו עמדו על הסועדים לשרתם.  בכל יום פעילות גדשו את הבית 70 סועדים.שלום קונסטרום נפטר בשנת 1894 , אבל אשתו וביתו המשיכו את המפעל עש שנת 1897 שאז עזבו את ירושלים.
שכונת "מחנה יהודה" נמצאת באתר "אהבת ירושלים" תחת הכותרת - "סיור ברחוב יפו (4)"
 
טלפון: 052-350-8440
זכויות היוצרים באתר, לרבות תכנים, תמונות, וכל מידע ותוכן אחר, שייכות ל "אהבת ירושלים" - רפי כפיר.   אין לעשות שימוש בתכנים ללא רשות בכתב ומראש
המפות המוצגות באתר, מבוססות על Google Maps, משכך, עלולות להיות סטיות ואי דיוקים קלים בחלק מהמפות.
©